Användarvillkor för godhem.se

 

Allmänt

För att handla hos Godhem måste du vara över 18 år och ha rätt att ingå avtal. Avtal om köp träder först i kraft när en orderbekräftelse skickats till din mailadress.

Godhem reserverar sig för eventuella fel när det kommer till prissättning, förseningar, produktinformation, nyansskillnader samt tekniska fel. Som kund har du rätt att reklamera varan vid dröjsmål förutsatt att dröjsmålet har varit av väsentlig betydelse.

 

Frakt och leverans

Vid köp hos Godhem debiteras en fraktavgift på 49 kronor, upp till 499 kronor. Därefter fraktfritt.

Dina varor skickas vanligtvis inom 1-3 vardagar från och med att du lagt din order. Leveranstiden ligger normalt på 1-3 vardagar. Varorna levereras till närmaste ombud där du sedan hämtar ut din beställning. Som kund har du en skyldighet att hämta ut dina varor. Vid utebliven hämtning tar vi ut en avgift på 200 kronor för returhanteringen. Godhems ansvar för varorna slutar när leveransen skickats med Postnord.

Ändringar i beställningen kan göras fram till dagen före leverans. Därefter är det sedvanlig returrätt som gäller.

När det kommer till torrvaror, samt andra varor som inte riskerar att snabbt försämras, levererar vi till hela Sverige.

 

Betalning

Alla priser är i svenska kronor och inkluderar mervärdesskatt på 25%, 12% eller 6% beroende på vad det är för produkt. I varukorgen visas det totala priset, inklusive frakt och eventuella rabattavdrag.

Betalning sker via vår betalningslösning Klarna. Du kan välja mellan betalningsalternativen faktura, kortbetalning, banköverföring eller delbetalning. Alla alternativ är lika säkra.

Faktura:

Med fakturabetalning kan du välja att få dina varor innan du betalar. Du behöver heller inte ange några kortuppgifter. Som privatperson kan du dessutom välja att dela upp din betalning. Fakturan skickas i samband med leveransen.

Betalningen skall vara Klarna till handa senast 14 dagar efter att köpet ägt rum. Vid försenad betalning debiteras en förseningsavgift på 60 kronor (vid köp över 60 kronor, i annat fall 29 kronor) exklusive 23,5% dröjsmålsränta samt gällande referensränta. Vid ytterligare försening kan fordringen överlämnas till inkassohantering där ytterligare kostnader kan tillkomma.

Delbetalning:

 

Du kan genom vår betalningstjänst Klarna ansöka om avbetalning över 6, 12 eller 24 månader. För mer information om delbetalning, gå in på (betalningstjänstens webbplats/relevant sida).
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/EID/sv_se/account

 

Miljö

Miljömedvetenhet är en röd tråd som går genom hela Godhems verksamhet, från valet av leverantörer till de färdiga matkassarna vid din ytterdörr. Som ett steg i detta har vi exempelvis valt att inte erbjuda några produkter i plast. Vårt miljötänk syftar till att förbättra hälsan hos både dig som kund, din familj och planeten du bor på. I en tid av ohållbarhet vill vi hjälpa dig som kund att göra medvetna val i vardagen.

 

Retur, ångerrätt och bytesrätt

 

Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) ger alla privatpersoner rätten till 14 dagars öppet köp vid handel över nätet. Lagen inkluderar dock inte:

-varor som snabbt riskerar att bli försämrade (färskvaror och andra typer av livsmedel).

-varor som ingår i kundens dagliga förbrukning (exempelvis toalettpapper).

-receptfria läkemedel inkluderas inte eftersom returnerade läkemedel inte får säljas av
säkerhetsskäl.

-Beställningsvaror eller en annan typ av vara som är skräddarsydd.

Vid retur skall varan vara komplett, i oförändrat skick, oanvänd och i obruten förpackning. Kunden står för returfrakten på 99 kronor. Eventuellt kan summan som återbetalas vara lägre än det ursprungliga priset ifall en betydande värdeminskning skett. Vanligtvis är detta inte fallet.

Har du en vara att returnera? Kontakta Godhem på info@godhem.se

 

Reklamation

Om en produkt inte lever upp till sin uttalade funktion, är trasig eller på något annat sätt defekt, har du som kund rätt att göra en reklamation. Reklamationsrätten gäller i tre år från köptillfället. Reklamationen ger dig rätten till pengarna tillbaka samt ersättning för eventuella kostnader i samband med reklamationer, så som fraktkostnaden. I samband med en reklamation behöver vi bilder och ordernummer. Skicka dina uppgifter till info@godhem.se så återkommer vi så snart vi kan.

 

Force majeure

Om vi på Godhem, på grund av oförutsedd händelse, utom vår påverkan, inte lyckas leverera samma standard och service som vanligt räknas inte detta som avtalsbrott.

 

Hantering av personuppgifter

Dina personuppgifter hanteras i linje med Personuppgiftslagen (PUL). Ingen tredje part får tillgång till dina personuppgifter.

När du handlar hos Godhem godkänner du per automatik att dina uppgifter registreras och lagras i Godhems kund- och användarregister. Alla kunder har rätt att kostnadsfritt be om att få reda på vad vi registrerat, begära rättelse, återkalla samtycke, be om att vi ändrar felaktigheter eller ouppdaterad information samt att begära att vi raderar uppgifterna. Uppgifterna som registreras använder vi till att genomföra leverans, garantera en god service samt i marknadsföringssyfte.

Godhems webbplats är krypterad genom ett SSL-certifikat, vilket gör att ingen tredje part kan få tillgång till några privata uppgifter.

 

Information om cookies

 

Denna webbplats samlar cookies (kakor) i syfte att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare och kund. Vi använder också cookies i marknadsföringssyfte.

 

Tvist

Vid en tvist rekommenderar vi dig som kund att ta kontakt med Allmän reklamationsnämnden (ARN). Vid en tvist följer Godhem rekommendationen från ARN.

 

Bolagsuppgifter

Godhem Living AB
Ladugårdsvägen 101
461 70 TROLLHÄTTAN

Org.nr: 559106-7045
Bankgiro: 5203-2794