Användarvillkor för godhem.se

 

Allmänt

 

För att handla hos Godhem måste du vara över 18 år och ha rätt att ingå avtal. Avtal om köp träder först i kraft när en orderbekräftelse skickats till din mailadress.

Godhem reserverar sig för eventuella fel när det kommer till prissättning, förseningar, produktinformation, nyansskillnader samt tekniska fel. Som kund har du rätt att reklamera varan vid dröjsmål förutsatt att dröjsmålet har varit av väsentlig betydelse.

 

Frakt och leverans

 

Vid köp hos Godhem debiteras en fraktavgift på 49 kronor, upp till 499 kronor. Därefter fraktfritt.

Dina varor skickas vanligtvis inom 1-3 vardagar från och med att du lagt din order. Leveranstiden ligger normalt på 1-3 vardagar. Varorna levereras till närmaste ombud där du sedan hämtar ut din beställning. Som kund har du en skyldighet att hämta ut dina varor. Vid utebliven hämtning tar vi ut en avgift på 200 kronor för returhanteringen. Godhems ansvar för varorna slutar när leveransen skickats med Postnord.

Ändringar i beställningen kan göras fram till dagen före leverans. Därefter är det sedvanlig returrätt som gäller.

När det kommer till torrvaror, samt andra varor som inte riskerar att snabbt försämras, levererar vi till hela Sverige.

 

Betalning

 

Alla priser är i svenska kronor och inkluderar mervärdesskatt på 25%, 12% eller 6% beroende på vad det är för produkt. I varukorgen visas det totala priset, inklusive frakt och eventuella rabattavdrag.

Betalning sker via vår betalningslösning Klarna. Du kan välja mellan betalningsalternativen faktura, kortbetalning, banköverföring eller delbetalning. Alla alternativ är lika säkra.

Faktura:

Med fakturabetalning kan du välja att få dina varor innan du betalar. Du behöver heller inte ange några kortuppgifter. Som privatperson kan du dessutom välja att dela upp din betalning. Fakturan skickas i samband med leveransen.

Betalningen skall vara Klarna till handa senast 14 dagar efter att köpet ägt rum. Vid försenad betalning debiteras en förseningsavgift på 60 kronor (vid köp över 60 kronor, i annat fall 29 kronor) exklusive 23,5% dröjsmålsränta samt gällande referensränta. Vid ytterligare försening kan fordringen överlämnas till inkassohantering där ytterligare kostnader kan tillkomma.

Delbetalning:

 

Du kan genom vår betalningstjänst Klarna ansöka om avbetalning över 6, 12 eller 24 månader. För mer information om delbetalning, gå in på (betalningstjänstens webbplats/relevant sida).
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/EID/sv_se/account

 

Miljö

 

Miljömedvetenhet är en röd tråd som går genom hela Godhems verksamhet, från valet av leverantörer till de färdiga matkassarna vid din ytterdörr. Som ett steg i detta har vi exempelvis valt att inte erbjuda några produkter i plast. Vårt miljötänk syftar till att förbättra hälsan hos både dig som kund, din familj och planeten du bor på. I en tid av ohållbarhet vill vi hjälpa dig som kund att göra medvetna val i vardagen.

 

Retur, ångerrätt och bytesrätt

 

Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) ger alla privatpersoner rätten till 14 dagars öppet köp vid handel över nätet. Lagen inkluderar dock inte:

-varor som snabbt riskerar att bli försämrade (färskvaror och andra typer av livsmedel).

-varor som ingår i kundens dagliga förbrukning (exempelvis toalettpapper).

-receptfria läkemedel inkluderas inte eftersom returnerade läkemedel inte får säljas av
säkerhetsskäl.

-Beställningsvaror eller en annan typ av vara som är skräddarsydd.

Vid retur skall varan vara komplett, i oförändrat skick, oanvänd och i obruten förpackning. Kunden står för returfrakten på 99 kronor. Eventuellt kan summan som återbetalas vara lägre än det ursprungliga priset ifall en betydande värdeminskning skett. Vanligtvis är detta inte fallet.

Har du en vara att returnera? Kontakta Godhem på info@godhem.se

 

Reklamation

 

Om en produkt inte lever upp till sin uttalade funktion, är trasig eller på något annat sätt defekt, har du som kund rätt att göra en reklamation. Reklamationsrätten gäller i tre år från köptillfället. Reklamationen ger dig rätten till pengarna tillbaka samt ersättning för eventuella kostnader i samband med reklamationer, så som fraktkostnaden. I samband med en reklamation behöver vi bilder och ordernummer. Skicka dina uppgifter till info@godhem.se så återkommer vi så snart vi kan.

 

Force majeure

 

Om vi på Godhem, på grund av oförutsedd händelse, utom vår påverkan, inte lyckas leverera samma standard och service som vanligt räknas inte detta som avtalsbrott.

 

Hantering av personuppgifter

 

Integritetspolicy

• Vi vill tydliggöra ansvaret för att skydda dina rättigheter och din integritet.
• Vi förklarar hur vi använder de personuppgifter du delar med oss, för att vi ska kunna erbjuda dig Godhem Livings tjänster och ge dig bästa möjliga upplevelse av dem, hemsidan och när du är i kontakt med oss.
• Dokumentet ska ge dig förståelse för vilka uppgifter vi samlar in och vad vi gör - respektive inte gör - med dem.

 

Parter och ansvar för behandlingen av dina personuppgifter:
Godhem Living AB, 559106-7045, Ladugårdsvägen 101, 461 70 TROLLHÄTTAN, är leverantör av e-handelstjänster, butiksförsäljning och nyhetsbrev, som nedan kallas “Tjänsten”. Godhem Living AB är personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter i Tjänsten och har då ansvar för de organisatoriska och tekniska säkerhetsåtgärderna. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina uppgifter i Tjänsten är Godhem Living AB. Du som är användare och har egna inloggningsuppgifter till Tjänsten kallas nedan för “Användaren”.

Godhem Living AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du delar med oss när:
• du beställer via Tjänsten
• du får inloggningsuppgifter och blir användare av Tjänsten
• du har en fråga och/eller kontaktar oss
• du besöker vår hemsida och accepterar cookies

Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?:
När du beställer Tjänsten samlar vi in dina kontaktuppgifter. Alla användare har registrerade kontaktuppgifter, inloggningsuppgifter samt onlineidentifikationer hos oss för att kunna använda Tjänsten. Har du en fråga eller kontaktar oss gällande något annat ärende kan mängden personuppgifter och vilka det är variera beroende på vilken kommunikationskanal som används. Kategorier av personuppgifter är oftast kontaktuppgifter, onlineidentifikationer, samt ärendet i sig som ostrukturerat material, vilket innehåller de personuppgifter du valt att dela med oss.

Varför behandlar vi dina personuppgifter?:
Godhem Living samlar in dessa personuppgifter om dig som användare och kund för att kunna tillhandahålla Tjänsten, fullgöra åtaganden gentemot dig enligt avtal, samt ge dig bästa möjliga upplevelse av både Tjänsten och vår hemsida. Det behövs för att vi ska kunna identifiera dig, administrera ditt konto, för statistiska ändamål och för direktmarknadsföring (vilket du kan avregistrera dig från). De personuppgifter som samlas in vid beställning behövs för att hantera ordern, fakturera och skicka inloggningsuppgifter till dig. Alla användares personuppgifter behövs för att kunna ge dig tillgång till Tjänsten, för att du ska kunna använda Tjänsten, kunna skapa en behandlingshistorik åt dig som kund, kunna identifiera dig samt veta vilka användare och kunder som använder Tjänsten. Besöker du Godhem Living hemsida samtycker du till cookies för behandlingen av dina uppgifter.

Vilka delar vi personuppgifter med?:
I användningen av vissa funktioner i systemet kan vi komma att dela personuppgifter med underleverantörer till Godhem Living både inom och utanför EU/EES. Leverantörerna har motsvarande skyldigheter gällande behandlingen av personuppgifter som du som kund avtalat med oss och framgår av Personuppgifts-biträdesavtalet. Dina uppgifter som kund kan komma att samköras med en tredje parts register för att samla in mer information om din som kund. I det fall du som kund använder Klarna som betalväxel i Tjänsten lämnas personuppgifter ut till Godhem Livings underleverantör av tjänster avseende betalväxlar. Syftet med detta är att informera dig som kund att du vill använda Klarna som betalväxel. Vi kan behöva dela personuppgifterna med andra bolag inom koncernen för att vi ska kunna tillhandahålla Tjänsten och fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi delar personuppgifter om användare och kunder mellan bolagen inom koncernen när du har ett ärende till oss, om informationen behövs för att kunna hjälpa dig.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?:
Godhem Living sparar personuppgifter om dig som kund så länge det finns en kundrelation eller är nödvändigt för att uppnå de ändamål som beskrivs i denna policy. Vid avtalets upphörande kommer Godhem Living radera alternativt anonymisera dina uppgifter inom en rimlig tid efter uppsägning, om inte annan svensk eller europeisk lag, domstol eller myndighet säger något annat. Dina uppgifter kan sparas baserat på intresseavvägning om det finns säkerhets- eller ekonomiska skäl. Hur länge dina personuppgifter som användare lagras hos oss varierar beroende på syftet till att de samlats in. Uppgifter i Tjänsten raderar systemadministratören, men vid de fall det inte finns en teknisk funktion för radering behöver din systemadministratör kontakta oss. Uppgifter som samlas in när du kontaktar oss lagras så länge du är kund hos oss för att fullgöra vårt åtagande. Vid avslutad kundrelation kan vi lagra det baserat på intresseavvägning som bevismaterial ifall det skulle uppstå problem. Lagringen begränsas då till ett system och med kontrollerad behörighetsstyrning.

Vilka rättigheter har du?:
Du som registrerad hos Godhem Living har flera rättigheter som du bör känna till. Du har rätt att kostnadsfritt en gång per år, förutsatt att du har berättigade skäl, begära ett registerutdrag över vilken information som finns registrerad om dig. Du har i vissa fall även rätt till dataportabilitet av personuppgifterna. Du har rätt till att få dina personuppgifter korrigerade om de är felaktiga, ofullständiga eller missvisande och rätt att begränsa behandlingen av personuppgifter tills de blir ändrade. Du har rätten att bli glömd, men radering av personuppgifter kan inte ske om det krävs för att fullgöra avtalet eller om annan svensk eller europeisk lag, domstols- eller myndighetsbeslut säger annat, samt om det baseras på intresseavvägning. Skulle du tycka att det inte finns berättigade skäl eller att intresseavvägningen är felaktig har du rätt att invända mot behandlingen. Du har också rätt att dra in ett samtycke, lämna klagomål om behandlingen till Datainspektionen, motsätta dig automatiskt beslutsfattande, profilering och invända direktmarknadsföring.

Om du vill veta mer
Har du frågor om denna policy och behandlingen av dina personuppgifter, vill radera eller ändra felaktiga uppgifter kan du kontakta oss genom de kontaktuppgifter som finns på Godhem Living hemsida, samt via formulär eller användarstöd som finns tillgängligt i Tjänsterna.

När du handlar hos Godhem godkänner du per automatik att dina uppgifter registreras och lagras i Godhems kund- och användarregister. Alla kunder har rätt att kostnadsfritt be om att få reda på vad vi registrerat, begära rättelse, återkalla samtycke, be om att vi ändrar felaktigheter eller ouppdaterad information samt att begära att vi raderar uppgifterna. Uppgifterna som registreras använder vi till att genomföra leverans, garantera en god service samt i marknadsföringssyfte.

Godhems webbplats är krypterad genom ett SSL-certifikat, vilket gör att ingen tredje part kan få tillgång till några privata uppgifter.

 

Information om cookies

 

Denna webbplats samlar cookies (kakor) i syfte att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare och kund. Vi använder också cookies i marknadsföringssyfte.

 

Tvist

 

Vid en tvist rekommenderar vi dig som kund att ta kontakt med Allmän reklamationsnämnden (ARN). Vid en tvist följer Godhem rekommendationen från ARN.

 

 

Bolagsuppgifter

 

Godhem Living AB
Ladugårdsvägen 101
461 70 TROLLHÄTTAN

Org.nr: 559106-7045
Bankgiro: 5203-2794